Prywatna uzbecka linia Qanot Sharq odebrała wczoraj (19 grudnia) w Hamburgu pierwszego z czterech airbusów A321XLR. Maszyny są pozyskiwane w ramach długoterminowej umowy leasingowej zawartej z Air Lease Corporation.
Dzięki najnowszej dostawie Qanot Sharq stają się pierwszym operatorem samolotów A321XLR w Azji Środkowej i krajach WNP, wzmacniając swoje ambicje dotyczące modernizacji floty i rozszerzenia międzynarodowej siatki połączeń. Linia planuje obsługę nowych tras do kluczowych rynków w Azji, w tym do Sanya i Busan oraz Nowego Jorku (przez Budapeszt), jednocześnie znacznie poprawiając połączenia Qanot Sharq w regionie Azji i Pacyfiku oraz Europie.
- Rozszerzamy naszą współpracę z ALC i cieszymy się z dostawy pierwszego A321XLR. Te najnowocześniejsze maszyny pozwolą nam otworzyć nowe trasy, poprawić wydajność paliwową i zapewnić naszym pasażerom lepsze wrażenia z podróży - powiedział Nosir Abdugafarov, właściciel i prezes Qanot Sharq Airlines.
Pierwszy samolot A321XLR dla przewoźnika, to maszyna o numerze seryjnym MSN 12531 i rejestracji UK31112. Jest to egzemplarz, który był przeznaczony dla Azores Airlines, ale te zdecydowały się zrezygnować z odbioru. Samolot jest napędzany silnikami CFM LEAP-1A, a na pokład zabiera 190 pasażerów w dwuklasowej konfiguracji: 16 w klasie biznes (w pełni rozkładane fotele 1-1) i 174 w klasie ekonomicznej (3-3).
Większy komfort pasażerom zapewnia także kabina Airspace, najnowszy produkt pokładowy Airbusa. Nowa kabina ma wiele do zaoferowania. Nowe, duże schowki na bagaże nad głową mają o 40 proc. większą pojemność i mogą pomieścić nawet o 60 proc. więcej walizek, ponieważ można je układać w pionie (na dłuższym boku). Wystrój kabiny i wejście zostały gruntownie przeprojektowane i wydają się teraz jaśniejsze i bardziej przyjazne. System Human Centric Lighting, specjalnie zaprogramowany, elastyczny system oświetlenia, oświetla kabinę ciepłym czerwonym światłem, stopniowanymi odcieniami pośrednimi do zimniejszego niebieskiego światła. W zależności od pory dnia lub nocy, światło w kabinie samolotu jest w ten sposób dostosowane do biorytmów pasażerów. Komfort siedzenia został również poprawiony: boczne ściany kabiny Airspace zapewniają pasażerom więcej miejsca w obszarze ramion. Ponadto nowoczesne toalety są jeszcze bardziej przydatne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Linia i jej flotaQanot Sharq to pierwsza prywatna linia lotnicza z siedzibą w Taszkiencie w Uzbekistanie, która powstała w 2020 r., a pierwszy lot z pasażerami wykonała 14 października 2021 r. z Taszkentu do Moskwy Wnukowo. Od tego czasu przewoźnik rozszerzył swoje usługi na kolejne miasta w Europie, Azji Środkowej, na Bliskim Wschodzie i w Azji Wschodniej. Jest to drugi co do wielkości przewoźnik lotniczy w Uzbekistanie.
Flota przewoźnika składa się obecnie z siedmiu airbusów: dwóch A320, dwóch A321neo, jednego A321XLR oraz dwóch A330-200. Linia oczekuje na dostawy czterech airbusów: dwóch A321LR oraz dwóch A321XLR.
XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasyAirbus A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot jest bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR posiada większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna posiada także zwiększony zasięg do 4 700 mil morskich (8 797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4 000 mil morskich – 7 408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot może zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".